
Foto: Shutterstock
UEFA meddelte for nogle uger siden, at de 12 værtslande til EM skulle kunne garantere, at der var tilskuere på lægterne, når slutrunden blev fløjtet i gang.
Danmark er én af værtsnationerne, og de fik at vide, at de havde indtil 7. april til at fremlægge en plan for, hvordan de ville afvikle kampene på en måde, så man kunne have tilskuere på lægterne.
Den garanti har Danmarks kulturminister Joy Mogensen givet torsdag. Det forklarer hun til DR.
Mogensen henviser til Superliga-ordningen, hvor det har været muligt at afvikle kampene med en meters afstand på lægterne, og dermed vil man kunne nå en kapacitet på cirka 12.000 tilsuere i Parken.
Hun tilføjer, at man gerne ønsker endnu flere tilskuere i Parken, hvis anbefalingerne tillader det.
“Det er en historisk begivenhed, at EM i fodbold kan finde sted på dansk jord. Så UEFA har brug for at vide, hvor mange publikummer vi kan forestille os her i starten af april til kampene i juni,” fortæller Joy Mogensen til DR og uddyber:
“Europamesterskaberne i fodbold på dansk jord. De ord siger i virkeligheden det hele. Det er første gang, det sker. Derfor får det en særlig melding.”
“Det, vi kommer til at melde ind nu, er mindst 12.000 tilskuere i Parken, medmindre ekspertgruppen kan komme med en anbefaling, der går højere op.”
Kulturministeren fastslår dog, at garantien har det forbehold, at antallet kan stige og falde, alt efter hvilke anbefalinger, der kommer fra myndighederne på det givne tidspunkt i forhold til smittetallene.