SAS Liga-klubberne har ikke lige så mange udlændinge i Danmarks bedste fodboldrække som tidligere. SAS Ligaen består lige nu af 96 spillere med udenlandsk pas.
SAS Ligaen har gennemgået er markant fald i antallet af udlændinge i de 12 trupper i Danmarks bedste fodboldrække.
Fodbold-statistiksiden Danskfodbold.com skriver, at der fra sæsonen 2008/2009 til denne sæson er tale om et fald på hele 15 procent.
Det er første gang, at der er tale om et fald af antallet af udlændinge i SAS Liga-klubberne siden sæsonen 2002/2003. På daværende tidspunkt var der blot 37 spillere med udenlandsk pas i SAS Ligaen, mens der i sæsonen før var 54 spillere.
Siden efterårssæsonen har 14 udenlandske spillere søgt væk fra landets bedste række, mens syv nye har skrevet kontrakter.
Antal udlændinge i SAS Ligaen siden sæsonen 2001/2002:
2001/2002: 54
2002/2003: 37
2003/2004: 68
2004/2005: 71
2005/2006: 77
2006/2007: 98
2007/2008: 104
2008/2009: 113